tuunattu auto

tuunattu auto

perjantai 28. elokuuta 2015

Nelitahtimoottori




Nelitahtimoottori








nelitahtimoottori
  1. Imutahdin aikana mäntä liikkuu sylinterissä alaspäin ja imee sylinteriin polttoaineseosta avoimen imuventtiilin kautta.
  2. Puristustahdissa imuventtiili sulkeutuu ja mäntä liikkuu ylöspäin ja puristaa seoksen kasaan.
  3. Työtahdin alussa sytytystulppa sytyttää puristetun polttoaineseoksen ja palamiskaasujen paine painaa männän alas.
  4. Poistotahdissa pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee työntäen pakokaasut ulos sylinteristä edellään. Tämän jälkeen kierto alkaa alusta.

Nelisylinterisessä moottorissa on jatkuvasti käynnissä kaikki neljä tahtia eri sylintereissä. Samalla kun yhdessä sylinterissä on männän laskeutuessa käynnissä imutahti, on toisessa sylinterissä käynnissä työtahti, joka tuottaa energian, jolla moottori pyörii. Toisissa kahdessa sylinterissä taas on samaan aikaan käynnissä männän noustessa toisessa puristustahti ja toisessa poistotahti. Yleisin sytytysjärjestys nelisylinterisessä autossa on 1,3,4,2. 

V8 moottorin animaatio

keskiviikko 12. elokuuta 2015

Auton startti moottori

Auton startti moottori ja sen sisällys.
Isompi mötikkä on sähkö moottori jonka päässä on pendix ratas joka osuu sitten vauhtipyörän hammasrattaalle.
Pienempi mötikkä on solenoidi joka liikuttaa pendix ratasta vauhtipyörälle ja sitten kun se on osunut vauhtipyörälle nii solenoidin "männän" loppuosa eli kara osuu pulttien päähän ja antaa virtaa sähkömoottorille joka pyörittää ratasta ja siten vauhtipyörää.
Kun moottori on käynnistynyt nii pendix vetää rattaan takaisin alku asentoon kun avaimen kääntö virtalukossa on lopetettu.
Ja näin auto on käynnissä